Näin Hakusanamainonta ei mene harakoille

Hakusanamainonta, eli google-mainonta on todella tehokas mainoskanava pienille ja suurillekin yrityksille. Pääset näyttämään yrityksesi tarjontaa ihmisille, jotka etsivät juuri sinun tuotetta tai palvelua sillä hetkellä JA siltä alueelta.

Hakusanamainonta on erittäin helppo laittaa käyntiin. YouTube on täynnä videoita miten se tehdään ja väitän, että 7-vuotias kummipoikanikin osaisi avata adwords-tilin, mutta..

Tehokas ja oikeasti rahaa tuottava hakusanamainonta vaatii, että ymmärretään muutama perusasia oikein. Tässä on muutama asia joka takaa, että hakusanamainonta ei mene harakoille. Tai, ainakin ymmärrät mistä johtuu jos se tuntuu menevän.

99% yrittäjistä luulee, että mainoksen sijoitus riippuu siitä, kuinka paljon klikkaamisesta olet valmis maksamaan. Oikeasti asia ei ole näin. Mainoksen sijoitus riippuu googlen antamista sijoituspisteistä, joita käydään tässä läpi.

Tätä tärkeää aspektia ei monikaan google-myyjä ei tunnu ymmärtävän ja huonosti tehty hakusanamainonta menee miltein jokainen kerta perseelleen.

Mainoksen sijoitus hakutuloksissa perustuvat kahteen tekijään 1. Klikkihintaan ja 2. Quality Scoreen, joista muodostuu 3. Sijoituspisteet.

1. Klikkihinta

Adwords on huutokauppaperusteinen markkinapaikka, jossa määrität itse paljonko olet valmis klikkauksesta maksamaan. Aivan kuin Hirvaskankaalla, suurimmalla tarjoajalla on parempi mahdollisuus saada asiakas itselleen.

2. Quality Score (1-10)

Google antaa jokaiselle hakusanallesi Quality Scoren. Paremman arvosanan (Quality Score) saava yritys maksaa näkyvyydestä vähemmän ja huonompi enemmän – Paljon enemmän. Kannattaa tarkistaa kummalla puolella aitaa sinä olet.

Mistä hakusanamainonnan arvosana (quality score) määrittyy?

  • Odotettu click-throught rate: Kuinka usein mainostasi klikataan. Tämä antaa Googlelle signaalin, että mainoksesi on tarjoaa juuri sitä mitä haetaan. Loogista, eikö?
  • Mainoksen osuvuus: Miten kirjoittamasi mainos ja hakusana sopivat yhteen. Tarkoittaa sitä, että hakuun ”toyota turku” ei kannata tarjota ”Osta Tästä Uusi Ford”. Tämä pitäisi olla sanomattakin selvää, mutta turhan usein näin ei näytä olevan.
  • Linkin takana oleva verkkosivu: Miten hyvin hakusana resonoi verkkosivuilla johon ihmisen lähetät.

Voit katsoa oman quality scoren adwords-tilin sisältä klikkaamalla hakusanaa. Quality Score on jotain 1-10 välistä:

hakusanamainonta turku

Miten tämä sitten vaikuttaa mainontaan? Salaisuus, jota pienyrityttäjille ei juurikaan koskaan google-myyjä kerro.

99% yrittäjistä luulee, että mainoksen sijoitus riippuu siitä, kuinka paljon klikkaamisesta olet valmis maksamaan. Oikeasti asia ei ole näin.

3. Sijoituspisteet

Google käyttää laskukaavaa mainoksen näyttämiseen näin: Quality Scoren x määrittämäsi klikkihinta = Sijoituspisteet.

Esimerkki: Yritys A Quality Score on 10 (10/10) ja klikkihinnaksi määritelty 1€ ja Yritys B Quality Score on 1 (1/10) ja klikkihinnaksi määritelty 9€.

Kumpi yritys näkyy paremmin? 1 eurolla vai 9 eurolla? Lasketaan sijoituspisteet!

  • Yritys A (10 x 1€ ) = 10
  • Yritys B (1 x 9€) = 9

Yritys A maksaa 1€ per klikkaus, Yritys B 9€ per klikkaus ja silti Yritys A näkyy hakutuloksissa ensimmäisenä, koska sijoituspisteet 10 on emmän kuin 9, eikö?

Samalla budjetilla Yrityksen A mainos näkyy 10 kertaa enemmän. Aivan kuin Yritys A maksaisi bensasta 1€/litra ja Yritys B 10€/litra. Kummankohan mielestä ajaminen kannattaa?

Yhteenvetona

Kuten alussa mainitsin: 99% yrittäjistä luulee mainoksen sijoituksen johtuvan täysin siitä mihin klikkihintaan he suostuvat. Kuten huomasit, asiahan ei ole näin. Usein törmään mainostileihin, joissa on maksettu aivan ylihintaa klikkauksista, vain sen takia ettei ehkä ymmärretä miten se mainos siellä näkyy. Toivottavasti tämä avasi hieman näkemystä!

Hakusanamainonta oikein tehtynä voi tuoda sinulle paljon lisää asiakkaita pienelläkin budjetilla, varsinkin kun kohdistat mainonnan vaikka vain kaupunkisi hakutuloksiin.

Milloin kannattaa olla huolissaan?

  • Quality Score 10-8: Ammattilaisen duunia! Jatka samaa malliin.
  • Quality Soce 8-6: Tarkista mitä voisit tehdä paremmin ja tee muutokset.
  • Quality Score 5-1: Tapa mainos heti. Oikeasti, jotain on todella pielessä ja poltat todennäköisesti vain rahaa saamatta mitään tuloksia (jos Google edes näyttää mainostasi, muulloin kuin keskiyöllä epämääräisille hakijoille).