Miten tehokas Facebook-mainonta tehdään -opas

Onko sinulla harkinnassa mainonnan aloittaminen facebookissa?

Mietitkö miten tehokas facebook-kampanja tehdään?

Ennen kuin täräytät perse edellä puuhun, on hyvä ymmärtää muutamia perusasioita, jotka todennäköisesti säästävät sinulle aikaa ja rahaa.

Tähän kirjoitukseen kasasin vinkit millä olet jo paljon edellä kilpailijoitasi facebook-mainonnassa.

Miten Facebook-mainonta kannattaa toteuttaa

Ennen kuin kulutat euroakaan Facebook-mainontaan, sinun pitää tehdä sotasuunnitelma. Ilman suunnitelmaa ja tavoitteita, ei juurikaan voida tietää menikö koko kampanja aivan perseelleen vaiko todella hyvin. Toisin sanoen, laitetaanko lisää pökköä pesään vai pistetäänkö luukut kiinni.

Kysy itseltäsi nämä ennen aloittamista:

  • Mikä on facebook-mainonnan tavoite? Haluatko lisää liidejä, myyntiä verkkokauppaan vai tilaajia blogiin?
  • Kuhiseeko kotisivut jo liikenteestä?
  • Onko sinulla yhteystietoja (sähköpostit) potentiaalisista asiakkaistasi?
  • Voitko tehdä uniikkia sisältöä alastasi tai palvelustasi?

Katsotaan sitten kolme vaihtoehtoa facebook-strategiaan vastauksiesi perusteella:

Tarjoa ilmaista sisältöä jolla lämmittelet yleisöäsi. Sisältömarkkinointi on yksi tehokkaimmista tavoista erottua kilpailijoista ja lämmitellä kylmiä asiakkaita. Tarjoa ilmaista ja arvokasta sisältöä, joka viihdyttää, opettaa tai inspiroi ideaalia asiakastasi. Voit käyttää videoita, liidimagneetteja (oppaita, kuponkeja jne..) tai blogikirjoituksia.

Lähesty samoja ihmisiä joiden sähköposti sinulla on. Välitä viestisi Facebook-mainoksien ja sähköpostin avulla. Asiakkaat näkevät tarjouksesi sekä sähköpostissaan, että Facebookin kautta. Näin onnistumisprosentti nousee tuplasti.

Retargeting verkkosivujen kävijöille. Kun asennat Facebook-pikselin verkkosivuille, voit kohdistaa mainokset heille jotka käyvät tai ovat jo käyneet sivuillasi.

Uudelleenmarkkinointi on myös tehokas strategia sisältömarkkinoinnin kanssa, jolloin mainostat heille jotka ovat jo hieman lämmenneet timanttisen sisältösi takia.

Kun olet valinnut strategian, on aika siirtyä itse mainostyökaluun.

1. kampanjan tavoite Facebook-mainostyökalusta

facebook-kampanja-rakenne-facebook-mainoksen-teko

Tehokas facebook-mainonta koostuu kolmesta osasta: kampanja, ad set ja mainos. Mainostaminen aloitetaan ensin luomalla kampanja.

Kampanja-tasolla valitset tavoitteen, eli käytännössä mitä haluat mainokselta irti.

Näillä Facebook optimoi mainoksesi tuottamaan mahdollisimman hyvin. Esimerkiksi jos sinulla on video jota haluat levittää, voidaan sille tehdä oma Video Views -kampanja.

Yleisintä on, että Facebook mainostaminen lähettää ihmiset yrityksen verkkosivuille, johon kannattaa valita joko traffic tai Conversations.

2. Kohdista Facebook-mainonta oikein

Toinen taso kampanjan rakentamisessa on ad set, jossa valitset missä ja kenelle mainoksesi näkyy.

facebook mainostaminen mainos

Mainonnan kohdistaminen on mielestäni kampanjan tärkein osio. Yleisin vika mainonnan tehottomuudesta löytyy yleensä täältä. Tässä Facebookin tarjoamat vaihtoehdot kodistamiseen:

A. Demografia ja kiinnostukset

Helpoin tapa kohdistaa facebook-mainonta on käyttää demografiaa ja kiinnostuksia. Tätä lähestymistapaa käytetään yleensä uusiin ihmisiin (kylmiin asiakkaisiin), jotka eivät ole vielä ollut kosketuksissa yritykseesi.

Tässä valitset yleisön sijainnin, iän, sukupuolen ja kielen mukaan.facebook mainostaminen mainos

Ja tarkemassa kohdistuksessa voit rajata mainosnäytöt valitsemalla tuhansien kiinnostusten, käyttäytymisien ja muiden facebookin keräämien tietojen mukaan.

facebook mainostaminen mainos

Ei ole mitään nyrkkisääntöä kuinka iso kohdeyleisön pitäisi olla. Kuitenkin, yleensä 20,000-100,000 on parhaiten toimiva. Kansainvälisesti toimivalla kohdeyleisö voi paisua helposti miljooniin, jolloin kannattaa käyttää aikaa yleisön rajaukseen alle 500,000 ihmisen yleisöön.

Kohdeyleisöä rajataan hyvin kiinnostusten (intrests) ja käyttäytymisten (behaviors) sekoituksella.

Esimerkiksi jos myyt tuotteita häihin, kannattaa kohdistaminen aloittaa valitsemalla kiinnostukseksi wedding ja kaikki mitkä liittyvät häihin.

facebook mainostaminen mainos

Seuraavaksi rajaat kohdeyleisöä vielä narrow audience -toiminnolla ja valitse elämäntapahtumista (life event) ihmiset jotka ovat menneet hiljattain kihloihin.

facebook mainostaminen mainos

Tehokasta? Nyt myyt tuotteita tai palveluitasi ihmisille jotka A) ovat menneet juuri kihloihin sekä B) katselevat jo hääjuttuja. Voikohan tästä enää parempia asiakkaita löytää?

Lisäksi voit myös rajata kohderyhmää vaikka tulojen perusteella.

B. Custom Audience

Custom audience antaa sinun kohdistaa mainoksen niille ihmisille jotka ovat olleet jo kosketuksissa yrityksesi kanssa, kuten Facebook-tykkääjät, verkkosivukävijät tai kenen sähköposti sinulla on (näitä voi kerätä käyntikorteistakin, varsinkin B2B-puolella).

Custom audience on tällä hetkellä yksi tuottavimmista strategioista, koska se uudelleen mainostaa ihmisille jotka ovat jo hieman lämpimiä.

facebook mainostaminen mainos

Kun luot custom audiencen, voit valita neljästä kategoriasta:

Katsotaan miten käytät jokaista.

Customer File, eli yleisö sähköpostilistastasi. Lataat sähköpostilistan tähän ja Facebook yhdistää sähköpostit käyttäjiensä profiileihin. Tämä lista on game-changer, mikäli olet joskus kerännyt kiinnostuneiden ihmisten sähköpostiosoitteet – Nyt voit mainostaa heille suoraan.

Website custom audience perustuu verkkosivujen kävijöihin. Todellisuudessa vain noin 2% verkkosivujen käviöistä ottaa yheyttä ensimmäisellä kerralla. Tästä syystä on erittäin tehokasta uudelleenmarkkinoida heille. Tähän tarvitset Facebook-pikselin. Mainonta voidaan kohdistaa myös sen mukaan millä sivuilla he kävivät ja kuinka kauan he sivuilla olivat.

Esimerkki: Ajatellaan, että tavoitteesi on kasvattaa verkkokaupan myyntiä ja olet päättänyt kohdistaa mainoksen niille jotka jättivät ostoskorin tyhjäksi. Tähän tarvitsee tehdä custom audience verkkosivun kävijöistä, jotka lisäsivät tuotteen ostoskoriin, mutta eivät vieneet ostostaan loppuun.

C. Lookalike Audience etsii samanlaiset ihmiset jotka jo ostavat sinulta

Lookalike Audience on facebook-mainostamisen graalin malja! Enkä voi tarpeeksi painottaa tätä.

Yksinkertaistetusti lookalike audience on tehokas Facebookin nerokkaan algorytmin takia, jolla se tämän luo. Facebook ottaa tiettyjä asioita nykyisistä asiakkaistasi ja etsii samanlaisia ihmisiä – erittäin tarkasti. Se hieman kuin kloonaa nykyisen asiakaskuntasi.

Siinä oli kohdistaminen.. Alussa sanoin, että tämä osa-alue on yleensä se missä tehdään jotain väärin, mikäli tuloksia ei tule. Ehkä nyt huomaat miksi?

Kun olet tehnyt kohdistuksen on aika siirtyä mainoksen tekoon!

3. Rakenna ja testaa mainoksia

Viiminen vaihde kampanjassa on mainos-taso. Tämä se minkä ihminen näkee.

facebook mainostaminen mainos

Tässä valitset minkälaisen mainoksen haluat näyttää. Kirjoitat mainostekstin joita olet varmasti nähnyt ja julkaiset mainoksen.

Kultaisena sääntönä kannattaa kuitenkin luoda aina vähintään 3-5 erilaista mainosta, vaikka tuote olisi sama. Oma strategiani on yleensä tehdä 5 mainosta per, joista 1 mainos nousee toimivuudeltaan nopeasti ylitse muiden, silloin voidaan muut mainokset pysäyttää ja laittaa enemmän paukkuja siihen jolla on positiivisin lähtö.

Yhteenveto

Kampanjan suunnittelu kannattaa tehdä hyvin ja tavoitteet kirjata ihan kunnolla. Varsinkin jos ulkopuolinen mainostoimisto tai digitoimisto tekee sinulle mainontaa.

Facebook-markkinointi on kuitenkin aina sijoitus, joka yleensä menee hetken aikaa aivan perseelleen. Tai siltä se ainakin näyttää. Oikeasti mainonta vie aikaa ja testausta ennen kuin löydetään toimiva setti, jolla päästään oikeasti lapioimaan tilauksia sisään.